Niksen is nuttig!

Wat doe jij op dit moment? Dit artikel lezen natuurlijk! En wat ga je straks doen? En morgen? Je hebt ongetwijfeld nog allerlei activiteiten op je things-to-do-list staan. Volgens cijfers van het Sociaal Cultureel Planbureau heeft meer dan de helft van de Nederlanders tussen de 25 en de 49 geregeld een opgejaagd gevoel. En bij een aanzienlijk deel van hen is dat gevoel ook in het weekend aanwezig. De vakantieperiode is natuurlijk een uitgelezen moment om lekker te luieren en te lanterfanten, maar het is belangrijk dat we ook daarbuiten regelmatig helemaal niets doen. Ik wil hier overigens geen pleidooi houden voor het verlummelen van al onze tijd. Ik wil je wel graag leren hoe je kunt ontspannen, door te “zijn” zonder te “doen”.

Het mooie van nietsdoen is dat het helpt je geest leeg te maken. Het stimuleert de creatieve processen in je brein, waardoor je tot nieuwe inzichten kunt komen, bijvoorbeeld over het vervolg van je carrière. We pijnigen veel te vaak onze hersenen om antwoorden op prangende vragen te vinden. Als het gaat om vragen waarbij niet alle variabelen simpelweg bij elkaar opgeteld of vermenigvuldigd kunnen worden, heeft dat geen enkele zin. Juist door er niet zo mee bezig te zijn, krijgen we wonderwel de juiste antwoorden. Je kent het vast wel, dat je soms even niet op een naam of een woord kunt komen. Hoe hard je er ook over nadenkt, het komt er gewoon niet uit. Pas als je het loslaat, komt het na enige tijd vanzelf naar boven.

Niet alleen ons lichaam, maar ook onze geest heeft af en toe behoefte aan een korte onderbreking. Door je mind wat vaker een pauze te gunnen, ga je vanzelf helderder denken. Naar het plafond staren en uit het raam turen lijken wellicht nutteloze bezigheden, maar ze leveren wel degelijk nieuwe inspirerende ideeën op.

Er is dus niets verkeerd aan nietsdoen, maar voor veel mensen is het blijkbaar wel een enorme opgave. Dat komt ten eerste omdat we het simpelweg niet gewend zijn. Het ligt niet in onze aard en we worden er ook niet voor beloond, terwijl dat wel geldt voor onze prestaties. Heb jij wel eens een compliment ontvangen omdat je niets gedaan had?

Daarnaast ervaren veel mensen in eerste instantie een enorme onrust als ze gaan niksen. Als ze fysiek een pas op de plaats maken, merken ze dat er in hun bovenkamer behoorlijk wat mentaal lawaai aanwezig is. Het is dan niet zo gek dat ze ervoor kiezen om daarvoor weg te lopen en weer aan de slag te gaan met van alles en nog wat.

Bovendien denken we dat we er geen tijd voor hebben. Het paradoxale hieraan is dat je juist meer tijd overhoudt als je wat vaker zou niksen. Je wordt er namelijk veel efficiënter van.

10 tips voor het betere niksnutten:

  1. Plan bewust tijd in om te niksen, al is het maar een kwartier per dag.
  2. Besef dat je inbox en je things-to-do-list nooit leeg raken. Sterker nog… ze horen niet leeg te zijn. Het zijn hulpmiddelen om dingen in te bewaren die nog gedaan moeten worden.
  3. Sta een half uur eerder op. Benut deze tijd met niets.
  4. Durf je te vervelen. Geef je over aan het gevoel van verveling en verzet je er niet tegen. Je zult merken dat het overgaat in een
    gevoel van rust.
  5. Zet je mobiele telefoon eens uit. Doe dat ook af en toe met de tv of je computer.
  6. Doe afstand van het idee dat niets doen niets oplevert.
  7. Zoek een mooie plek (het liefst buiten) waar je je prettig voelt en ga daar regelmatig naar toe.
  8. Maak van wachten een moment van rust.
  9. Concentreer je op je ademhaling. Een handige truc om je geest rustiger te krijgen is je aandacht te vestigen op je ademhaling.
  10. Stel een alarm in (op je telefoon of je pc) en onderbreek dan gewoon een paar minuten waar je mee bezig bent.

Bron: Inspiration Factory